2CV-forumet er blant de aller beste kildene til å få hjelp og inspirasjon, lære ting du ikke visste, eller dele kunnskap med andre. I motsetning til tråder på andre sosiale medier er informasjonen her tilgjengelig til enhver tid, og man kan finne tilbake til gamle tråder med søkefunksjonen.
Du må ha eget brukernavn og passord på forumet for å skrive innlegg, samt for enkelte seksjoner som bare er synlige for innloggede brukere, men det meste er åpent tilgjengelig uten innlogging.
Gå inn på www.2cvforum.no og bli med i diskusjonen!
Det er også mulig å bruke Facebook-gruppa 2CV-er i Norge
Facebook Posts
Godt nyttår alle 2cv venner. Snart kommer våren. Bilde fra pinsetreff Tidaholm Sverige 2023 ... See MoreSee Less
Hvor mange Hk har du? Jeg har allerede probleme med langt bakken opp i tunneln i nærheten av Kristiansund. Vanskelig å true at jeg kunne gar campingvågen med
Flott bilde. Type campingvogn ? Ikke Poletta? Godt nytt år
Dansk produsert vogn fra 1962. Merke MKP type Petit
Hei. Har 29 hk, men bilen er godt justert og da trekker den bra campingvognen på 360 kg
Ser de MKP Petit varierer i vekt der tidligere modeller er lettere enn senere, noe som er innenfor 😃 Fine greier det der 🙂
Ja, hvilke tilhengervekter er egentlig en 2CV godkjent for, og har det variert opp mellom årene. Mener regelen engang var 90% av egenvekt, men at det er blitt endret.
Jeg ønsker å kjøpe en kjølevifte til min 2CV 1982. Skal skifte stifter, men den gamle sitter helt fast. Mener jeg må dele den for å få den av. Mvh Jon M Brænd. ... See MoreSee Less
Stikk inn en 14 mm pipe m/forlenger og spark sideveis ett par ganger fra begge sider, så kommer den. Virker voldsomt, men ingen fare 👍🏼
"Sparkingen" kan gjørtes med en liten hammer. Trenger ikke å slå så hardt, heller. Bare slå 4-5 ganger i ulike retninger, sideveis. Kling, kling, kling, og så ramler vifta av. Når du har gjort det én gang, ler du av hvor lett det var. Men husk å ta ut bolten som sitter inni der først!!! (14 mm ledd-nøkkel eller stang med tynn 14mm pipe på.
Billigste og beste er egentlig 14 mm rørnøkkel. Metoden samme som Knut nevner men rørnøkkelen passer veldig fint i åpningen med litt rom for bevegelse. Den viften som ikke kommer av da, finnes bare ikke.
Jeg bruker et rør som passer akkurat inn der. Så rugger jeg hardt i det som de sier over.
Alternativt skru ut bolten - og start motoren! (Eneste aberet er at du kan komme til å måtte kjøpe nye vifte uansett... 😉 )
Takk for "gode" svar. Skal gjøre som de fleste anbefaler, bare gradestokken nærmer seg null i isolert garage. Jmb
Yess og takk for riktige tips. Vifta ga seg til slutt . Stifter har gått ca 50 tusen og skal nå skiftes. Jmb
Vinterglede i vinterbilen - 400 kg passasjerer i min nylig innkjøpte (og oljebehandlede) 1985 2CV6. Vi kom opp bakken… akkurat. Ça roule!🇫🇷🏎️👍 ... See MoreSee Less
Ellers så må du rygge😊🚗
Dem er så late att dem gidder ikke spinne? (har kjørte masse 2CV om vinteren)
Godt nyttår 🎉 🌃
Styr unna saltede veier,bare…
400 kg passasjerer...? Blitt vel mye juleribbe på dem (400 kg delt på 3 passasjerer, mener jeg...)? 😉 Men ellers vil jeg bare si NYT BILEN alt du kan - og på all slags føre!
Blir det bratt og løst hjelper det med et par passasjerer i bilen. Snu bilen, plasser de to passasjerene på støtfangeren og rygg opp.
Ligger på NRK tv. Novelle av Arthur Omre, hvor 2-cven har en stor rolle.
GODT NYTT ÅR.
... See MoreSee Less
Har sett den. Fin bil, kjedelig film. Godt nytt år!
Dette var bra,sånt vil vi ha🤩
👍👏
Flere som er klar for vinteren? Innsauset i understellsbehandling så får vi se hvor mye rust det kommer... ... See MoreSee Less
Høyt luftinntak? Så du planlegger for mye slaps også. 😊
Den ruster.....overalt uansett hvor mye olje du sauser inn med under så lenge du kjører i salt dessverre
Bare kjør....tenk så kjekt....bedre å bruke å sitte på gamlehjemmet med minneboken full og en rusta bil eller strøken bil som noen arver og har det spor av interesse for 😜
Den vil nok ikke bli brukt så mye vinterstid. Men noen lufteturer blir det. Den har stått i 20 år så nå må jeg få noen mil på henne for å få henne driftsikker. Det er mye som morkner og størkner på 20 år👍 Nå er baklukestativet montert også. Det er eneste vi hadde igjen fra en 2cv min far pusset opp på 90-taller.
Har ikke brukt 2cv om vinteren....men har alltid kjørt gamle biler....hadde en 63 pv fra jeg var 19 år....brukte den året rundt....vasket den hjemme om vinteren også når det var plussgrader, som det er innimellom her jeg bor, spylte den alltid under skjermer ved hver vask....kan ikke husket at den rustet noe spesielt mye....det var jo en gammel bil allerede da....er det verre å bruke en 2cv om vinteren? tynnere plater? nei skal nok ikke kjøre mine biler heller så mye om vinteren.... passer på å kjøre de gangene jeg b vet det ikke er så mye salt på veiene i alle fall 👍😀
Noe å tenke på....🤔 m.facebook.com/groups/norskeveteranbiler/permalink/7198270033541530/ Hver gang noen legger ut vinterbilder av veteranbil, eller veteranbiler som er mye i bruk blir det uendelige diskusjoner og meninger. Husk livet er kort. Gjør det du har lyst til. Kanskje du ikke får sjangsen i morgen ❤️
Da er det vel også viktig å beskytte coilen?
Lønner det seg å først å legge flere lag kaldgalvanisering før de forsjellige understellsproduktene?
Fikk sjekket understellet på løftebukk og hvordan den Linoljebaserte understellsmassen fungerer. Ser ikke noe rust enda....👍😲
Linolje eller lanolin?
Noen her som har forslag om hvor det er billigst og greiest å kjøpe deler til 2cv.